Publicerad 19 april 2024

Förbud och dispensmöjlighet för förbränning av separat insamlat bioavfall

Sedan den 1 januari 2024 gäller vissa nya regler om utsortering och insamling av så kallat bioavfall. Köksavfall och trädgårds- eller parkavfall ska nu sorteras, hanteras och samlas in separat. Syftet med de EU-regler som genomförts genom förordningen är att öka materialåtervinningen av flera avfallsslag.

De nya reglerna berör köksavfall men också trädgårds- eller parkavfall till exempel löv och grenar som ska sorteras ut och hanteras separat (3 kap. 1 § avfallsförordningen, AF). När utsortering skett ska insamling ske separat. (3 kap. 1 a § AF).

Avfallsförordningen, Riksdagen

Naturvårdsverket har information och svar på frågor om bioavfall:

Frågor och svar om trädgårds- och parkavfall, Naturvårdsverket

Nya bestämmelser förbjuder eldning av trädgårdsavfall på tomten, Naturvårdsverket

För bioavfall finns även krav på val av behandlingsmetod där prioriteringen ska vara materialåtervinning eller annan behandling än materialåtervinning som sammantaget ger likvärdiga eller bättre miljöeffekter (3 kap. 1 c § AF). Där framgår även att bioavfall som innehåller parkslide eller invasiva arter enligt EU:s förordning 1143/2014 alltid ska förbrännas eller behandlas på annat sätt som förhindrar spridning. Syftet med de EU-regler som genomförts genom förordningen är enkelt uttryckt att öka materialåtervinningen av flera avfallsslag.

Viss eldning kan tillåtas i kommunens föreskrifter

Att förbränna avfall till exempel i en tunna eller som en majbrasa innebär varken material- eller energiåtervinning. Kommunerna har dock fått möjlighet att meddela föreskrifter om undantag från bland annat valet av behandlingsmetod (3 kap. 13 a § p 2 AF). Sådana föreskrifter får endast avse avfall där hanteringen annars inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna enligt vad som föreskrivs i 3 kap. 16 § AF.

Sedan tidigare är det förbjudet att förbränna avfall som samlats in separat för materialåtervinning (3 kap. 19 §) utom i vissa specificerade fall (3 kap. 19 §). Sedan den 1 januari 2024 går det dock att få dispens från förbudet mot eldning i vissa fall (se avsnittet "Dispens för majbrasor kan ges i vissa fall").

Redan tidigare har möjligheten till eldning av trädgårdsavfall ofta reglerats i kommunernas avfallsföreskrifter som är en del av renhållningsordningen (se till exempel MÖD 2007:24).

Miljööverdomstolen, dom 2007:24, lagen.nu

Förutsättningarna för eldning inom planlagt område kan även regleras i kommunens lokala föreskrifter till skydd för människors hälsa som meddelas med stöd av 40 § p 8 i förordningen om miljöfarlig verksamhet som dock har ett hälsoskyddssyfte och inte påverkar möjligheten att elda i sig.

Om kommunen i avfallsföreskrifterna tillåtit viss eldning till exempel i samband med valborg som behandlingsmetod kan eldning ske i enlighet med föreskrifterna. Om avfallsföreskrifterna tillåter eldning på till exempel valborg utan att tillåtandet tagit hänsyn till bestämmelserna i 3 kap. 13 a och 16 §§ AF är det mer osäkert vad som gäller.

Sammantaget är regleringen avseende eldning av trädgårdsavfall på egen tomt otydlig och svårtillgänglig för den enskilde.

Dispens för majbrasor kan ges i vissa fall

För att möjliggöra viss eldning i samband med majbrasor, påskeldar med mera har dispensmöjligheten i 3 kap. 19 a § AF tillkommit. Den innebär ett undantag från förbudet mot eldning av separat insamlat avfall om förbränningen sker i samband med sådana offentliga tillställningar som avses i 2 kap. 3 § ordningslagen och görs utan risk för olägenhet från människors hälsa och miljön.

En dispens ska avse:

  • en viss mängd avfall,
  • tid och
  • plats.

Dispensen kan dock bara ges i där specificerade fall; när eldningen sker i samband med offentlig tillställning enligt 2 kap. 3 § ordningslagen och görs utan olägenhet för människors hälsa och miljön.

Ordningslagen (1993:1617), riksdagen

Särskilt om dispensen

En förutsättning för dispensen är att det är fråga om en offentlig tillställning enligt 2 kap. 3 § ordningslagen, men inte i sig att tillstånd meddelats. Frågan om vad som är tillståndspliktigt bedöms normalt av Polismyndigheten. När tillstånd enligt ordningslagen har meddelats är kravet på koppling till ordningslagen uppfylld. Även om dispens söks för något som tidigare fått tillstånd bör förutsättningarna vara uppfyllda. Om tillstånd tidigare inte sökts får miljönämnden försöka göra en bedömning av om förbränningen ska ske vid en offentlig tillställning på det sätt som förutsätts i 3 kap. 19 a § AF.

Det finns ingen möjlighet att enligt AF eller miljöbalken förordna att dispenser ska gälla omedelbart. Enligt 35 § förvaltningslagen (2017:900) kan vissa tillfälliga beslut gälla omedelbart (se prop. 2016/16:180 sidan 213 f).

Vid avslag kan den som sökt dispens överklaga. Vem som får överklaga om dispens meddelas får prövas av den instans som prövar överklagandet (länsstyrelsen). Miljönämnden behöver dock göra en rättidsprövning.

Tillsynsansvar

Kommunen har ett generellt tillsynsansvar över avfallshanteringen inom kommunen, inklusive de här reglerna i avfallsförordningen (26 kap. 3 § tredje stycket miljöbalken).

Sanktioner

Det finns ingen specifik sanktion om någon bryter mot förbudet i 3 kap. 19 § AF. Miljönämnden kan, om det behövs, meddela förelägganden inklusive förbud och förena dem med vite (26 kap. 9 § första stycket och 14 § första stycket MB) Mer ingripande åtgärder än vad som behövs i det enskilda fallet får inte tillgripas (26 kap. 9 § andra stycket).

Informationsansvarig

SKR:s Kontaktcenter
info@skr.se

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.